Colombia & México: políticas públicas para promover el e-commerce en el contexto de la Alianza del Pacífico

Authors

  • Oviedo Facundo Oviedo Facundo
  • Carmen Otili Bocanegra Gastelum

DOI:

https://doi.org/10.52906/ind.v4i4.42

Keywords:

Pacific Alliance, Digital economy, ICTs, Public policies

Abstract

The Pacific Alliance has a structured digital schedule through the roadmap designed by the Digital Schedule Subgroup, however, what have been the public policy measures aimed at promoting electronic commerce in Mexico and Colombia? Is there a common policy in both countries to promote electronic commerce in the context of the Pacific Alliance? To answer the questions, the objective is to identify and contrast the public policy in Mexico and Colombia regarding the digital economy aimed at electronic commerce within the framework of the Pacific Alliance.

To achieve the objective, public policy and digital ecosystems in both countries are analyzed, likewise, these public policies are compared with their digital schedule. As a hypothesis, it is proposed that the public policies of Mexico and Colombia that promote electronic commerce go hand in with the eLAC Regional Digital Schedule of Latin America, which leads to a common policy. For its verification, the analytical-synthetic method is used, from which it is verified that indeed, if there is a common policy, where each country, Mexico and Colombia, has its respective regulatory framework, this being a joint work in the Latin America region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alianza del Pacífico. (2016). Agenda digital ¿Quiénes somos? Alianza del Pacífico: El poder de la Integración. https://alianzapacifico.net/grupo-tecnico-de-agenda-digital/

Alianza del Pacífico. (2017). Hoja de Ruta Subgrupo Agenda Digital. Alianza del Pacífico: El poder de la Integración. https://alianzapacifico.net/wp-content/uploads/Hoja-de-Ruta-SGAD2016-2017.pdf

Alianza del Pacífico. (2017b, junio 30). Declaración de Cali. Alianza del Pacífico: El poder de la Integración. https://alianzapacifico.net/download/declaracion-de-cali-junio-30-de-2017/

Alianza del Pacífico. (2018, 24 julio). Declaración de Puerto Vallarta. Alianza del Pacífico: El poder de la Integración. https://alianzapacifico.net/download/declaracion-de-puerto-vallarta/

Banco Interamericano de Desarrollo. (2017). Economía digital en América Latina y el Caribe: situación actual y recomendaciones. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Econom%C3%ADa-digital-en-Am%C3%A9rica-Latina-y-el-Caribe-Situaci%C3%B3n-actual-y-recomendaciones.pdf

Banco Interamericano de Desarrollo BID. (2017). La gobernanza de las telecomunicaciones: hacia la economía digital. 83 https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-gobernanza-de-lastelecomunicaciones-Hacia-la-econom%C3%ADa-digital.pdf

Cámara de Diputados, Gobierno de México. (2019). Plan Nacional de Desarrollo 2019–2024. Gaceta Parlamentaria. http://gaceta.diputados.gob.mx/PDF/64/2019/abr/20190430-XVIII-1.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe CEPAL. (2015). Agenda Digital para América Latina y el Caribe (eLAC2018). Publicaciones de las Naciones Unidas.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe CEPAL. (2018). Perspectivas del Comercio Internacional de América Latina y el Caribe 2018. Publicación de las Naciones Unidas. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/44196/S1801070_es.pdf

Comisión de Regulación de Comunicaciones CRC. (2018). Metodología para la medición de la economía digital en Colombia. Comisión de Regulación de Comunicaciones República de Colombia. https://www.postdata.gov.co/sites/default/files/Medici%C3%B3n%20de%20la%20Econom%C3%ADa%20Digital%20en%20Colombia.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe CEPAL. (2019). El comercio digital en América Latina. Publicaciones de las Naciones Unidas. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/44976/S1900842_es.pdf

Consejo Nacional de Política Económica y Social CONPES. (2019). Documento CONPES 3975 Política Nacional para la Transformación Digital e Inteligencia Artificial. Departamento Nacional de Planeación DNP de Colombia. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3975.pdf

Consejo Nacional de Política Económica y Social CONPES. (2020, 30 noviembre). Documento CONPES 4012 Política Nacional de Comercio Electrónico. Departamento Nacional de Planeación DNP de Colombia. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/4012.pdf

Departamento Nacional de Planeación de Colombia. (2016, 26 diciembre). Consejo Nacional de Política Económica y Social, CONPES. Departamento Nacional de Planeación DNP. https://www.dnp.gov.co/CONPES/Paginas/conpes.aspx

Departamento Nacional de Planeación de Colombia. (2018). Plan Nacional de Desarrollo 2018–2022 Pacto por Colombia, pacto por la equidad. Departamento Nacional de Planeación DNP. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/PND-Pacto-por-Colombia-pacto-por-la-equidad-2018-2022.pdf

Observatorio Estratégico de la Alianza del Pacífico (OEAP). (2017, diciembre). Identificación de oportunidades para el desarrollo y fortalecimiento de la Agenda Digital en la Alianza del Pacífico. https://453b262b-799c-4bde-821b-c3b75efa2016.filesusr.com/ugd/438ac2_3a35665be8804f3bbfeffeb1a47e337f.pdf

Ríos Abogados. (2016). Políticas Públicas del Comercio Electrónico en México. Recuperado 24 de enero de 2022, de https://www.riosabogados.com/mexico/politicas-publicas-del-comercio-electronico-en-mexico/

Published

2022-09-27

How to Cite

Oviedo Facundo, O. F., & Bocanegra Gastelum, C. O. (2022). Colombia & México: políticas públicas para promover el e-commerce en el contexto de la Alianza del Pacífico. Indiciales, 1(4), 37–47. https://doi.org/10.52906/ind.v4i4.42

Issue

Section

Articulos de investigación

Categories

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.