Comercialización electrónica transfronteriza: potencial exportador de artesanías mexicanas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52906/ind.v1i2.19

Keywords:

Cross-border electronic commerce, Open regionalism, Supply-demand for Mexican artesanal exports

Abstract

This document studies the national supply and international demand for Mexican handicrafts, emphasizing the trade flows of the T-MEC, AP, TLCUEM 2.0 and TPP11 member´s countries; regions where the main intention to purchase mexican handicrafts online is concentrated. Exports and imports allow us to visualize the integrating commercial potential existing in Mexican artisanal cross-border trade, in times of open regionalism and digital economies. The research answers the following questions: which are the main countries in the regions that position themselves as the most Mexican handicrafts demanding? What national handicrafts and artisan branches are being exported and demanded with the greatest volume in digital markets and through other import channels? What are the main e-marketplaces for the acquisition of articles produced by artisans in Mexico and their market share and value? What is the Mexican handicrafts export trend to 2030?. The hypothesis consists in demonstrate that the commercial integration and export of Mexican handicrafts by an electronic commerce platform is possible

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Arellano Grajales, Universidad de Sonora

Lic. en Mercadotecnia y Comunicación y estudiante de la Maestría en Integración Económica en la Universidad de Sonora. Email: a219230188@unison.mx

Carmen O. Bocanegra Gastelum, Universidad de Sonora

Profesora investigadora del Departamento de Economía de la Universidad de Sonora. Email: carmen.bocanegra@unison.mx

References

Ads.google.com. 2021. Google Ads: Atrae clientes con publicidad en línea. [online] disponible en: <https://ads.google.com/intl/es 419_mx/home/> [Accesado el 2 Febrero 2021].

Alberto van Klaveren. (2018). Recuperado enero 12, 2021, desde Nuso.org website: https://nuso.org/autor/alberto-van-klaveren/ El comercio electrónico transfronterizo- IEFPA. (2021). Recuperado 1 January 2021, desde https://www.iefpa.org.ar/index.php/es/noticias/nodo/511

Fundación BBVA. (2010). La medición de la integración comercial en una economía globalizada [Ebook] (1st ed., p. 2). Bilbao: https://www.fbbva.es/. Recuperado de https://www.fbbva.es/wp-content/uploads/2017/05/dat/DE_2010_IVIE_medicion_integracion.pdf

Google Trends. 2021. Google Trends. [online] disponible en: <https://trends.google.es/trends/?geo=MX> [Accesado el 28 January 2021].

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. INEGI. (n.d.). Instituto Nacional de Estadística y Geografía. INEGI. Obtenido de https://www.inegi.org.mx/

La liberalización comercial en América Latina. (2021). Recuperado 12 enero 2021, desde https://www.cepal.org/es/publicaciones/11897 la-liberalizacion-comercial-america-latina

OEC - the observatory of economic complexity. (2019). Recuperado Junio 12, 2020, from Oec.world website: https://oec.world/ Organización Mundial de Aduanas. (2018). Marco de normas relativas al comercio electrónico transfronterizo [Ebook] (1st ed., p. 1). Organización Mundial de Aduanas. Recuperado de http://www.wcoomd.org/-/media/wco/public/es/pdf/topics/facilitation/instruments and-tools/ecommerce/wco-framework-of-standards-on-cross_border-e_commerce_es.pdf?db=web

SCIAN (2018.). Sistema de Clasificación Industrial de América del Norte, México 2018, SCIAN México 2018- Clasificación Industrial Internacional Uniforme Rev. 4, CIIU Rev. 4. Recuperado June 12, 2020, from Org.mx sitio web: https://www.inegi.org.mx/contenidos/app/scian/tablaxiv.pdf

Sistema de Información Cultural-Secretaría de Cultura. (n.d.). Retrieved June 12, 2021, from Gob.mx website: https://sic.cultura.gob.mx/ Fung, K.C. & Ng, Francis & Aminian, Nathalie. (2009). A comparative analysis of trade and economicintegration in East Asia and Latin America. Economic Change and Restructuring. 42. 105-137.10.1007/s10644-008-9059-z. DOI: https://doi.org/10.1007/s10644-008-9059-z

Sales, F., 2013. Las artesanías en México. Situación actual y retos. 1st ed. México, D.F: Alejandro López Morcillo, p.114.

World Customs Organization. (2021). Recuperado 3 Febrero 2021, desde http://www.wcoomd.org/en/media/newsroom/2018.aspx

Published

2021-07-05

How to Cite

Arellano Grajales, B. ., & Bocanegra Gastelum, C. O. . (2021). Comercialización electrónica transfronteriza: potencial exportador de artesanías mexicanas. Indiciales, 1(2), 22–39. https://doi.org/10.52906/ind.v1i2.19

Issue

Section

Articulos de investigación

Categories

Metrics

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.