Corporate social responsibility, origin and relevance
DOI:
https://doi.org/10.52906/ind.v1i1.9Keywords:
Holistic marketing, Corporate social responsibility, Responsible consumerAbstract
The economic and social progress brought with it important consequences derived from irresponsible actions in the use and consumption of the planet's resources, which compromises the future of the next generations. In this context, the business sector, in its concern the counter made by the damage, implemented socially responsible actions that in turn are profitable for the company, naming this corporate social responsibility. On the other hand, the interest of consumers in these practices is growing and they are beginning to get involved through more conscious consumption. The purpose of this article is to show a literature review about the evolution of Corporate Social Responsibility, its relationship with marketing, and its relevance in the current environment. To achieve this objective was applied a methodology of articles exploration in major magazines carried out based on the origin of the concept, evolution and its implications for business and society. It is observed that there are numerous studies throughout history that have led to consolidating the term Corporate Social Responsibility, however, although companies currently recognize the concept, they still lack implementation in their business, and marketing strategies.
Downloads
References
American Marketing Association. (1992). Recuperado el 15 de Octubre de 2020, de:
https://www.ama.org/the-definition-of-marketing-what-is-marketing/
Bocanegra, C. O. (2007). El comercio en Sonora: una visión desde la perspectiva de su evolución. 8(5). DOI: https://doi.org/10.21670/ref.2007.15.a03
Bowen, H. R. (1953). Social Responsibilities of the Businessman. Hapter & Brothers.
Burgos, C. (2018). La Responsabilidad Social o sostenibilidad: un enfoque desde el entorno y la comunicación. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 8(16). DOI: https://doi.org/10.17163/ret.n16.2018.04
Carroll, A. (1999). Corporate Social Responsability: Evolution of a Definitional Construct. Business & Society, 38(3), 268-295. DOI: https://doi.org/10.1177/000765039903800303
Carroll, A. (2008). A History of Corporate Social Responsibility: Concepts and Practices. The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199211593.003.0002
CEMEFI. (2020). Centro Mexicano para la Filantropía. Recuperado el 18 de 10 de 2020, de https://www.cemefi.org/cemefi/informacion-institucional
Chumpitaz, R., & Swaen, V. (2008). Impact of corporate social responsibility on consumer trust. Recherche et Applications en Marketing, 24(4), 7-33. DOI: https://doi.org/10.1177/205157070802300402
Coca, M. (2006). El Concepto de Marketing: Pasado y Presente. Redalyc.org, pp. 41-72.
Estrategia Legislativa para la Agenda 2030. (2020). Estrategia Legislativa para la Agenda 2030. Ciudad de México: Pollo Blanco Editorial.
FESAC. (2020). Fundación del Empresario Sonorense. Recuperado el 18 de 10 de 2020, de http://www.fesac.org/
GRI. (2020). Global Reporting Iniciative. Recuperado el 17 de Octubre de 2020, de https://www.globalreporting.org/
Guerra, P. (2020). Pautas de consumo responsable entre estudiantes universitarios de la generación millennialsdel Uruguay. Revista Otra Economía, 13(23).
Ibarra, L. E., Casas, E. V., & Olivas, E. (2012). La Responsabilidad Social Empresarial: Una estrategia enfocada al desarrollo sustentable.
Revista Iberoamericana de Contaduría, Economía y Administración: RICEA, 1(1), 1-18.
INEGI. (2018). INEGI. Recuperado el 3 de Noviembre de 2020, de https://www.inegi.org.mx/temas/directorio/
ISO 26000 . (2010). ISO 26000 visión general del proyecto. Ginebra Suiza.
ISO. (2010). ISO 26000 visión general del proyecto. Suiza: Organización Internacional de Estandarización.
Johnson, H. L. (1971). Business in contemporary society : framework and issues. Belmont, Calif Wadsworth Pub. Co.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Dirección de Marketing (Decimocuarta edición ed.). Pearson Educación.
Lewandowska, A., Witczak, J., & Kurczewski, P. (2017). Green marketing today a mix of trust, consumer participation and life cycle thinking. The Gruyter Open, 21(2). DOI: https://doi.org/10.1515/manment-2017-0003
López, A., Ojeda, J. F., & Ríos, M. (2016). La responsabilidad social empresarial desde la percepción del capital humano. Revista de contabilidad Elsevier, 20(1), 36-46. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.01.001
Lopez, J. (2018). El gobierno corporativo de las sociedades mercantiles y la protección de los accionistas minoritarios. eXtoikos, 4(21), 550-568.
Lopez, N., & Murillo, E. (2018). Influencia de la responsabilidad social corporativa sobre las actitudes del consumidor hacia la marca en el sector financiero en Colombia. Bogotá, Colombia: Colegio de Estudios Superiores de Administración.
Martínez, I. M., Casillas, M. F., Nuñez, C. M., González, Á. D., Aguilera Valdez, A. E., & Portales, L. (2018). Influencia del marketing social e influencia en desición de compra de los millenials. 20(35), 251-280. DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.6034
Matus, J. I. (2017). El millenial universitario y la Responsabilidad Social Corporativa. Un análisis cuantitativo sobre su actitud de compra. XXII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informatica, (pág. 19). Ciudad de México.
McGuire, J. W. (1963). Business and Society . New York: McGraw-Hill.
OCDE Publishing. (2013). Líneas Directrices de la OCDE para Empresas Multinacionales.
Palafox, C. G., Elizalde, D. S., & Espejel, J. E. (2015). Comportamiento del Consumidor Socialmente Responsable en Sonora. XX Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática, (pág. 23). México, D.F.
Remache, M. M., Villacis, S., & Guayta, N. A. (2018). La responsabilidad social empresarial vista desde un enfoque teórico. 4(1). DOI: https://doi.org/10.23857/dc.v4i1.767
Reyes, M. F., & Rodríguez, A. (2018). La adopción de perspectiva y la comunicación de la responsabilidad social corporativa. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 26(2), 99-114. DOI: https://doi.org/10.18359/rfce.2888
Rojas, P. N., & Madero, S. M. (2018). La Responsabilidad Social Corporativa: Contexto Histórico y Relación. Conciencia Tecnológica(55).
Salazar, J. D. (2006). La resposabilidad social de la empresa. Teoría y evidencia para México. Universidad Autónoma de Nuevo León.
Schiffman, L., & Lazar, L. (2010). Comportamiento del Consumidor. México: Pearson Educación.
Solís, J. L. (2008). Responsabilidad social empresarial: un enfoque alternativo. Analísis Económico, 23(53), 227-252.
UNGC. (2015). United Nations Global Compact. Recuperado el 17 de Octubre de 2020, de https://www.unglobalcompact.org/what-is-gc/mission
Véliz, J., & Carpio, R. (2019). El Marketing Verde. Compendim, 6(3). DOI: https://doi.org/10.46677/compendium.v6i3.773
Webster, F. E. (1997). The future role of marketing in the organization. Reflections on the futures of marketing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Autoría Anónima
- Los envíos no deben aparecer en ninguna página web o cualquier otro sitio visible para evitar que afecte a la revisión por pares. Si su artículo aparece en alguna web, por favor, retírelo antes de subir su envío.
- Los envíos iniciales deben omitir cualquier tipo de información que permita la identificación del autor/es para garantizar la revisión ciega por pares.